MEMOQ | - Kwaliteit troef, over het pedagogisch raamwerk voor baby’s en peuters
- Het zelfevaluatie-instrument MeMoQ op maat van je team, algemene
kennismaking - Het zelfevaluatie-instrument MeMoQ op maat van je team, focus op
een specifieke dimensie naar keuze |
INSPIRATIEBRONNEN | - Loris Malaguzzi, kennismaking
- Loris Malaguzzi, pedagogisch documenteren
- Emmi Pikler: Jonge kinderen bewegen vanzelf en hebben een eigen ritme
- Thomas Gordon: Positief opvoeden, actief luisteren, ik-boodschappen
en win-win - Françoise Dolto: Spreken met - niet enkel over - kinderen
- Françoise Dolto: Hechting, een natuurlijk proces?
|
KINDEREN | - Leefgroepenstructuur
- Ruimte en materialen als pedagoog voor kinderen
- Naar buiten, buitenruimte
- Spelkoffers
- Regelmaat en structuur in de dagindeling
- Kinderen verbinden met elkaar
- Hechting *
- Reageren op signalen *
- Een eigen willetje *
- Grenzen stellen vanuit positief opvoeden *
- Help, een kind dat bijt in de groep
- Alles over het potje *
- Aan tafel *
- Seksueel gedrag van kinderen
- Focus op baby’s
- Snoezelmomenten begeleiden of snoezelvoorwerpen maken
- Taalstimulatie
- Interactief voorlezen
- Babygebaren
|
GEZINNEN | - Tijd voor wennen
- Vaardig communiceren met ouders
- Omgaan met vragen van ouders
- Tevredenheid van gezinnen nagaan
- Ouderparticipatie in jouw opvang
- Ontmoeting in de kinderopvang
|
SAMENLEVING | - Respectvol omgaan met diversiteit in de kinderopvang
- Inclusieve kinderopvang van kinderen met een specifieke zorgbehoefte
- Toegankelijke kinderopvang
- Opgroeien en opvoeden in armoede
- Het verhaal van (thuis)taal
|
RANDVOORWAARDEN | - Communicatie in team
- Jobcraften
- Jobtevredenheid
- Bouwen aan je eigen draagkracht
- Leidinggeven in kinderopvang
- Timemanagement
- Samenwerken, een win-win
- Begeleiden van veranderingsprocessen in team
- Talenten benutten
|
CREATIEF | - Sherborne bewegingspedagogie
- Hey baby, speel- en knuffeltips
- Beeldend gepeuter
- Peuterdans
- Voorlezen, met een boekje in een hoekje
- Zingen, zo leuk voor je kind
|