De voorbije twee jaar legde een groep Arabisch sprekende moeders met jonge kinderen een boeiend traject af.
Onder de naam Tawasoul onderzochten ze, samen met procesbegeleiders, hoe de communicatie met leerkrachten en andere onderwijsprofessionals kan verbeteren.
Dertien Arabischsprekende moeders met kinderen tussen 0 en 6 jaar die zich recent vestigden in Oostende gingen op zoek naar wat hen helpt en belemmert om te connecteren met leraren en andere ouders op school.
"Verbinding is de glimlach aan de schoolpoort". Spoken word artieste Samira Saleh vat treffend de zoektocht naar verbinding van nieuwkomers met jonge kinderen.
Op 3 december presenteerden VBJK en VCOK in de bibliotheek van Oostende de resultaten van Ouders als Onderzoekers in Oostende.
de onderzoeksresultaten in een notendop:
Wil je bijdragen aan toegankelijk en inclusief onderwijs voor nieuwkomers? Volgende acties helpen:
👉 Zet in op initiatieven om ouders toegankelijke en correcte informatie te geven over de werking van de school en wat kinderen leren op school. Zorg voor een veilige context waarin ouders hun vragen kunnen stellen. Ga ook in op meer gevoelige thema’s, zoals bijvoorbeeld seksuele opvoeding.
👉Durf als leraar én als ouder vragen te stellen en te praten over bezorgdheden. Zoek naar manieren om met elkaar te communiceren wanneer een ouder onvoldoende kennis van het Nederlands heeft. Met elkaar kunnen communiceren is immers noodzakelijk en in het belang van het kind.
👉Maak gebruik van tolken en brugfiguren. Ze kunnen helpen om de connectie tussen ouders en school te verbeteren.
Wil je meer weten? We bundelden de onderzoeksresultaten in een verslagboek. Dat kan je hier doorbladeren.
Enkele sfeerbeelden van de namiddag waarop de onderzoeksresultaten bekend werden gemaakt:
Was jij er bij op 3 december? Je zou ons een plezier doen door onderstaande vragen in te vullen.
We horen graag wat je ervan vond.
Bij vragen met een score tussen 1 en 5 is 1 = helemaal niet en 5 = helemaal.
Meer weten over hoe je kan inzetten op een goede ouder-school samenwerking?
Deze leestips op de
website van VBJK helpen je op weg:
• De brochure Betrokken scholen, betrokken ouders met 12 sleutels voor een goede ouder-school samenwerking.
• Het inspiratieboek Warm, welkom en wederkerig voor kleuterscholen om te werken aan een goede, wederkerige ouder-schoolsamenwerking.
• De tool Verbinden met ouders. Deze tool helpt ondersteuners, coaches en leidinggevenden om samen met begeleiders of kleuterleraren te reflecteren en actie te ondernemen in het opbouwen van een stevig partnerschap met ouders en in het inclusief werken.