Ruimte en materialen als pedagoog*

Kinderen leren niet alleen door tussenkomst van volwassenen of door zelf en samen met andere kinderen te ontdekken. Ook de fysieke omgeving waarin ze vertoeven, heeft een sterke pedagogische invloed.
In Reggio Emilia en andere Noord-Italiaanse steden spreekt men in navolging van Loris Malaguzzi over ‘ruimte en materialen als derde pedagoog voor kinderen’.
In deze vorming ontdek je door middel van foto’s en praktijkvoorbeelden uit kinderopvang, door oefeningen en analyse van de eigen praktijk de betekenis van dit idee. Je keert terug met inzichten en concrete ideeën over boeiend en minder alledaags spelmateriaal en over het inrichten van een leef- en speelruimte voor een groep kinderen.

Je krijgt nieuwe inzichten en ideeën over dimensie 5 'Omgeving'.

Deze online vorming heeft 3 onderdelen:
- Een filmpje: het team krijgt een persoonlijke link om de vorming online te bekijken op een moment dat hen het beste past. De VCOK-medewerker geeft er toelichting en inspiratie.
- Een opdrachtenfiche met verschillende opdrachten die het team zelfstandig kan doen tijdens en na het bekijken van de opname.
- Een online bespreking tijdens een Zoomsessie met de VCOK-medewerker op een afgesproken tijdstip. Daarin kan je vragen stellen, extra toelichting krijgen, casussen bespreken en feedback krijgen op de uitgewerkte opdrachten en het actieplan voor de praktijk.

 

Prijs op aanvraag.



Deze cursus aanvragen?

Vul hieronder uw gegevens in om deze aan te vragen.

Organisatie:
Plaats:
Verantwoordelijke:
Periode:
Telefoon:
E-mail:
Doelpubliek:
Wanneer:
 

Begeleider

Annelies Roelandt
Ann-Sophie Dhaenens